
„Nekem nincs olyan kisugárzásom, mint neki.”
Hallottad már ezt egy értékesítőtől? Vagy akár saját magadtól? A karizma nem egy misztikus adottság, amely vagy veled születik, vagy nem.
Egyes kutatások szerint a karizmatikus emberek jellemzően a következő három kulcstulajdonsággal rendelkeznek:
Jelenlét – Amy Cuddy (2012) amerikai szociálpszichológus a könyvében azt írja, hogy a karizmatikus emberek teljes figyelmüket a másikra fordítják. Nem a következő mondatukat tervezik, hanem valóban ott vannak a pillanatban.
Hatalom és magabiztosság – A pszichológus kutató John Antonakis és munkatársai (2016) szerint nem az arrogancia, hanem a megalapozott önbizalom jellemzi leginkább a karizmatikus személyeket. Az emberek természetes vonzódást éreznek azokhoz, akik hisznek önmagukban és a mondanivalójukban.
Melegség és empátia – Az igazán karizmatikus emberek nemcsak erőt sugároznak, hanem kapcsolódni is képesek. Daniel Goleman (1998) amerikai pszichológus szerint az ügyfelek szívesebben vásárolnak attól, aki érti az érzéseiket és valóban segíteni akar.
A karizmatikus értékesítés nem arról szól, hogy eljátsszunk egy szerepet. Inkább arról, hogy tudatosítsuk ezeket a készségeket és célzottan fejlesztjük őket. Korábbi posztunkban ismertettük az Actionlab értékesítés-fejlesztés tréningjének három fontos alappillérét, a “láng-szellem-szabad” módszertant, a Holnap Hétfő legújabb adásában pedig többek között arról is beszélgettünk, hogyan hat a karizma az értékesítési folyamatra – és hogyan fejleszthető tudatosan.