Skip to main content
Vezetésfejlesztés

Tudtad, hogy a Starbucks stratégiai megújulásának lényege a kávéélmény, és az emberi kapcsolatok helyreállítása volt?

Általa: 2025.01.28.2025. 01. 31.Nincsenek hozzászólások

Howard Schultz 2008-ban tért vissza a Starbucks vezérigazgatói székébe egy olyan időszakban, amikor a cég súlyos válsággal küzdött. Az addig robbanásszerűen növekvő kávézólánc elveszítette eredeti küldetését: sehol sem volt már a legendás „harmadik otthon” érzés, a vendégek száma csökkent, az új üzletek minősége pedig megkérdőjelezhető volt.

Schultz úgy látta, hogy a széthulló félben lévő márka nem egyszerű működési problémák miatt gyengélkedik, hanem az alapstratégia vesztette el a fókuszt.

A visszatérő CEO először is megfogalmazta a legfontosabb kérdést a stratégiájuk küldetésére vonatkozóan: miért létezik a Starbucks? A válasz a „kávéélmény” helyreállítása volt. Ahelyett, hogy a cég csak a gyors növekedést kergette volna, visszanyúlt az eredeti küldetéséhez: a kiváló kávé és az emberi kapcsolódás ötvözetéhez. Elemzők szerint az egyik kulcslépés az volt, hogy a Starbucks bezárt egy napra minden üzletét, és újraképezte a baristákat.

A vállalat stratégiájának középpontjába a minőség, a személyes odafigyelés és a helyi közösségek támogatása került. „A Starbucks visszatalált ahhoz, ami igazán számított: az ügyfelek és a kávé közötti élő kapcsolathoz” – mondta akkor Schultz az Onwardnak nyilatkozva. Ezzel a húzással nemcsak csökkentette a költségeket, hanem rávilágított arra, hogy a hosszú távú siker kulcsa a tisztán megfogalmazott küldetés és az ügyfelek lojalitása.
A Starbucks példája jól illeszkedik ahhoz, amit a Holnap Hétfő podcastban is beszélgetünk: egyértelműen meghatározott stratégiai alap nélkül a szervezet könnyen szétaprózódik. Nem pusztán pénzügyi célokat kell kitűzni, hanem olyan küldetést és központi értéket, ami összefogja a munkatársakat és amiért a fogyasztók lelkesedni tudnak. A Starbucks stratégiai újraindítása során bebizonyosodott, hogy a pénzügyi megtérüléshez olykor alapvető kérdéseket kell feltennünk: miért vagyunk itt, kinek segítünk, és milyen élményt nyújtunk?

Hallgass bele az Actionlab „Holnap Hétfő” podcastjébe, ahol hasonlóan inspiráló vállalati példákon keresztül mutatják be, miért kulcsfontosságú a stratégia megléte – és hogyan vonhatod be a csapatod a közös célok elérésébe!

Actionlab „Holnap Hétfő” Podcats